L’escriptora Marimén Ayuso ha entrevistat al director del projecte Edita.cat i director de l’editorial El Cep i la Nansa i l’ha publicat a la sevea delícia de blog literari: www.adivinaquienvienealeer.com

Edita.cat, és una plataforma dedicada a la publicació de projectes editorials de forma senzilla i col·lectiva, posant en contacte els escriptors amb els seus futurs lectors, amb el recolzament de l’editorial El Cep i la Nansa.
Aparentment és una web de micromecenatge, però a diferencia de la resta es concep amb la vocació d’esdevenir un punt de trobada entre autors, lectors i professionals del sector; d’altra banda l’editorial El Cep i la Nansa pot arribar a assumir una part del cost del procés editorial i així ajudar als autors a aconseguir el seu pressupost més fàcil i ràpidament.
Parlem amb Xavier Arola, director del projecte i director de l’editorial. Es soci fundador i director de l’empresa CEP I NANSA; S.L, societat que recull l’experiència de 30 anys de tasca editorial i gestió de continguts sota els diferents segells d’EL CEP I LA NANSA EDICIONS. És promotor de projectes a l’entorn de la indústria cultural (EDITA.CAT.) i ha estat directiu d’empreses en l’àmbit públic en l’entorn de la cultura (Gerent de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural) i de les finances (Director general de l’empresa ICF equipaments). És també professor universitari i realitza tasques de consultoria en àmbits de gestió cultural i en finançament. Té 42 anys i és pare d’un petit de 7 mesos.
Marimen Ayuso.—Xavier, com va néixer aquest projecte?
Xavier Arola.—Des del Cep i la Nansa sempre hem volgut difondre la cultura escrita, així com donar veu a projectes editorials que excel·leixen en qualitat i poden tenir un interès col·lectiu. Davant de l’alta oferta d’autors i propostes interessants, volem oferir aquest servei per ajudar a publicar més títols i donar-los a conèixer.
M.A.—En que es diferencia de una co-edició?
X.A.—Una co-edició ve limitada a un número concret d’agents editorials que poden ser o bé dues o més editorials o bé l’editorial i l’autor… el projecte EDITA.CAT obra les porta a la edició col·lectiva o col·laborativa al conjunt de la societat, permeten participar en l’edició d’un projecte que forçosament ha de tenir un interès col·lectiu. D’altra banda, en aquest procés col·lectiu es manté un treball previ de selecció i valoració de la nostra editorial que compta amb més de 30 anys d’experiència.
M.A.—Espereu una col·laboració de l’escriptor?
X.A.—Evidentment. El projecte Edita.cat es basa en un diàleg constant entre l’escriptor i l’editorial, tret que ens diferencia d’altres portals d’edició de micromecenatge. Aquí durant tot el procés, i fins i tot després, estem en contacte. Tan per assolir el pressupost necessari per la publicació del llibre, com per fer-ne la màxima difusió possible.
M.A.—Quines avantatges tenen els mecenes a l’hora de col·laborar amb un projecte?
X.A.—Actualment, els mecenes reben les recompenses acordades amb els autors en funció del seu donatiu, com qualsevol altra web de micromecentage; no obstant, EDITA.CAT neix amb una vocació de punt de trobada entre creadors i professionals del sector per tal de consolidar una xarxa d’intercanvis de coneixement i experiència al voltant de l’edició, així com de diàleg i fòrum entre autors i lectors per a l’intercanvi de l’experiència en la lectura.
M.A.—Quin cost té l’ús de la plataforma Edita.cat?
X.A.—L’ús de la plataforma neix sense cap comissió de gestió, ni cap tipus de cost.
M.A.—Quin pes té l’editorial el Cep i la Nansa en els vostres projectes?
X.A.—El Cep i la Nansa n’és la mentora, guia i acompanyant dels projectes, doncs ofereix suport i guia als autors sempre que ho necessiten. A més a més, totes les obres publicades des del nostre segell tenen totes les garanties d’una obra normal i podran ser venudes a qualsevol llibreria.
M.A.—Els booktrailers dels vostres projectes son d’una emotivitat colpidora que a la vegada inciten al desig de la lectura de la obra. Com ho aconseguiu?
X.A.—Moltes gràcies. Per fer els booktràilers, treballem molt estretament amb els autors i intentem copsar com s’imaginen gràficament ells el seu propi llibre. Després, aquestes idees les adaptem al món audiovisual. És un treball que fem conjuntament els autors i un equip tècnic de l’Editorial encapçalat per l’Alejandro Esteban responsable de continguts i difusió d’EDITA.CAT. En definitiva, els autors aporten la seva visió emocional sobre el seu llibre i nosaltres intentem plasmar-ho tècnicament en un vídeo curt però suggestiu.
M.A.—Les plataformes avui en dia estan molt de moda. Les editorials aposten per la promoció de booktrailers i alguns s’han fet ja virals. El món editorial acabarà publicant les seves obres a través d’aquest medi? Es preveu una fusió de l’imatge i les lletres?
X.A.—És cert que els mitjans audiovisuals estan marcant tendències en tot l’àmbit comunicatiu, no cal ser un expert per entendre la transcendència de plataformes com el youtube per arribar a potencials noves generacions de lectors. La Indústria editorial i les petites editorials independents com nosaltres hem de ser capaços d’integrar totes aquestes eines, mantenint però el nostre relat i missió que és el que dona sentit al que fem.
M.A.—Ja sabeu que nosaltres sempre acabem les entrevistes amb una pregunta: Quin es el llibre que més t’ha impressionat o inclús t’ha pogut canviar la vida?
X.A.—Ara t’hauria de contestar allò tan típic de que són tantíssims. Però m’arriscaré, sóc un gran admirador i seguidor de Tolstoi com escriptor i com home. Anna Karenina crec que és un dels llibres que més m’ha emocionat . Malgrat això et diré que ara, com tot editor, estic totalment obsessionat pels tres propers autors i títols que llencem amb la nova Col·lecció Prometeu: la poetessa brasilera Hilda Hist (DO DESEJO/DEL DESIG), Dario Do (SOTTO PAGA NON SI PAGA / SI RES COBREM RES PAGAREM i l’Alda Merini (DELIRIO AMOROSO / DELIRI AMOROS), tots tres escriptors que tan mitjançant la seva literatura com amb la seva vida van crear noves formes narratives i vies d’expressió totalment disruptives amb el medi i l’entorn social en el que els hi va tocar viure. Més enllà dels clàssics, estic també molt engrescat amb projectes d’autors novells però de gran sensibilitat i cura literària com La Palabra en La Mano de Marimen Ayuso amb qui hem encetat el projecte EDITA.CAT compartint moments i il·lusions al voltant de la creació i edició literària.